CASEINTERVIEW
Gør din forskning til innovation med vilje
Interview med Andreas Hougaard Laustsen-Kiel, professor, Center for Antibody Technologies, DTU
På Center for Antibody Technologies på DTU er en gruppe forskere i fuld gang med at kombinere metoder til at lave bredspektrede antistoffer med mRNA-teknologi. Det skal gerne resultere i immunterapier, der kan behandle allergier, der generer millioner af mennesker verden over. Det projekt havde aldrig set dagens lys, hvis ikke det havde været for et tidligere forskningsprojekt om slangegift og modgift.
Bag forskningen i slangegifte og deres toksiner står professor i antistofteknologi, Andreas Hougaard Laustsen-Kiel og hans team. I 2018 modtog han en stor forskningsbevilling fra Det Europæiske Forskningsråd (ERC) til at etablere en forskergruppe.
I dette tilfælde blev pengene sammen med bevillinger fra Villum Fonden, Wellcome og Innovationsfonden brugt til at oprette Center for Antibody Technologies på DTU og dermed etablere banebrydende forskning i bredspektrede antistoffer, modgifte og toksinologi.
Det har kastet flere ting af sig blandt andet et diagnosticeringsværktøj, der i stil med en Covid 19-kviktest kan bruges i marken. Det gør, at man hurtigt kan identificere slangen bag et bid og få fat på den rigtige modgift med det samme. Eftersom en halv million mennesker årligt enten invalideres eller dør af slangebid, kan sådan et værktøj have stor samfundsmæssig betydning.
Det har også sikret Andreas Hougaard Laustsen-Kiel to mindre ERC-bevillinger til at forfølge det kommercielle eller samfundsnyttige potentiale i centrets forskning. Det ene projekt ligger lige for og handler om at udvikle modgift mod enkeedderkoppers gift. Det andet er inden for et helt andet område, nemlig vaccine mod allergier.
At opsøge heldet
For at nå dertil mener Andreas Hougaard Laustsen-Kiel, at man ikke kun kan nøjes med nysgerrighedsdreven forskning. Man skal opsøge heldet og det uventede.
”Når man arbejder med forskning og innovation, må man ikke gå med skyklapper. Selvom man arbejder målrettet inden for et felt, kan man godt kigge lidt til siden en gang imellem og sige: Det vi har fundet her, hvordan forholder det sig til omverdenen og udviklingen inden for andre områder? Kan vi kombinere nogle ting, vi ikke kunne kombinere for fem år siden? Man skal være klar til at sætte pris på det uventede,” fortæller han.
Den tanke har han sat i system. På hans center opfordres alle til en form for tvungen tænk-ud-af-boksen-aktiviteter. ”I mit center har vi f.eks. ikke journal club, vi har invention club,” fortæller Andreas Hougaard Laustsen-Kiel.
I en journal club er hovedtanken, at forskellige studerende eller postdocs hver måned finder en spændende artikel og præsenterer den for kollegaerne til gensidig inspiration.
I princippet en rigtig god idé, men i praksis sker der ofte det, at en travl dagligdag fyldt med forskning, undervisning og publicering gør journal club til et sidste-øjebliks-projekt. Det ender med at blive mere irriterende end inspirerende.
”Hos os er det sådan: en forsker i centret bliver bedt om at præsentere en opfindelse, som de selv laver. Vi har guideline til, hvordan vi hurtigt kan vurdere en opfindelse. Til gruppemødet sidder vi som i Løvens Hule og stiller kritiske og konstruktive spørgsmål,” forklarer Andreas Hougaard Laustsen-Kiel.
Covid 19-vaccine og allergibehandling
Foreløbigt er virksomheden VenomAid Diagnostics og flere innovationsprojekter sprunget ud af invention club. Det er også den, der er årsagen til, at det, der startede som forskning i udvikling af modgift til slangebid, er fortsat som et innovationsprojekt om immunterapi for allergikere.
Andreas Hougaard Laustsen-Kiel bad sin daværende postdoc, Esperanza Rivera de Torre, om hun kunne udtænke noget, der kombinerede slangemodgiftsforskningen på centret med den mRNA-teknologi, som har taget kvantespring i forbindelse med udvikling af covid 19-vacciner.
”Hun mente, det var nærlæggende, at vi arbejdede med allergiimmunterapi. Den gruppe, hun arbejdede ved siden af under sin ph.d., var en allergigruppe. Så for hende var det oplagt at gå ind i det felt og skabe fornyelse her,” siger professoren.
Innovation kan trænes
Den konkrete nye innovation var ikke noget, som Andreas Hougaard Laustsen-Kiel havde forudset, da han skrev ansøgningen til Det Europæiske Forskningsråd. Han husker, at han dog var klarsynet nok til at nævne, at de metoder, de arbejdede med, nok kunne bruges i andre felter. Men at det lige skulle være allergi og mRNA var på ingen måde på tegnebrættet dengang.
”Jeg synes, det er noget af det, vi er gode til i mit center. Vi træner i at tænke, at der opstår sideopgaver gennem vores arbejde, som man kan kaste sig over. Hvis man skaffer penge til det. Vi forsøger på den måde at få et element af innovation i alle vores projekter,” siger Andreas Hougaard Laustsen-Kiel.
Gør innovation til en del af uddannelsen
Det er en udfordring, uanset om der skaffes midler eller ej, at finde de medarbejdere, der kan bringe idéerne videre. Andreas Hougaard Laustsen-Kiel understreger, at han kun taler ud fra egne erfaringer.
”Dem, jeg ser, der kaster sig ud i entreprenørskab, er i høj grad folk, der tidligt prøvede det af og derfor har en erfaring med iværksætteri. De har måske selv været iværksættere eller som minimum været del af en startup. Jeg ser næsten ikke nogen midt i deres karriere eller folk, der kommer fra private job i industrien, som pludselig kaster sig over iværksætteri,” siger han.
Hvis man vil fremme innovation, mener Andreas Hougaard Laustsen-Kiel derfor, at universiteterne skal prioritere det som en kerneopgave at bringe forskningen videre til kommercialisering og fremme de miljøer, hvor man eksperimenterer med at omsætte forskning til iværksætteri.
”Jeg synes, DTU gør meget for at bringe entreprenørskab og innovation ind i undervisningen. Der er ekstra aktiviteter og kurser for de studerende, så de får en bedre føling med, hvad innovation er. Det mener jeg, alle universiteter bør gøre.”
Og så mener professoren i øvrigt, at man ikke skal være så bange for at kaste sig ud i en karrierevej som entreprenør: ”Man skal lære, at i værste fald går ens projekt i vasken. Og man skal huske, at der står mange virksomheder klar til at ansætte dig – i hvert fald inden for life science. Virksomhederne ved, at de ting, som du har lært om innovation, kan bruges i industrien.”
ERC bevillinger
De to bevillinger fra ERC, som Andreas Hougaard Laustsen-Kiel og Center for Antibody Technologies har modtaget, er:
BWAIN
Projektet handler om at bringe en modgift mod enkeedderkopper tættere på markedet.
AIDA
Allergi kommer, når immunsystemet overreagerer på bestemte proteiner (allergener). AIDA handler om, at man ved hjælp af mRNA indkoder små stykker af det protein, en person er allergisk overfor. På den måde kan man træne immunsystemet til at genkende proteinet og proteiner, der ligner. Immunsystemet lærer at producere antistoffer, der neutraliserer i stedet for at overreagere.
VIDSTE DU
EU’s Funding & Tenders Portal forbedres løbende i år
Europa-Kommissionen er i gang med at opdatere Funding & Tenders Portal. Det skal være enklere for bl.a. nye ansøgere og virksomheder at finde mulighederne i Horizon Europe. De nye opdateringer tilbyder nemmere adgang til FAQ og partnersøgning og hurtigere overblik over igangværende projekter og seneste resultater. Opdateringerne udrulles løbende og vil på sigt også omfatte en forbedret søgefunktion på portalen.
Vi er på vej med ny rapport om dansk innovation i europæisk sammenhæng
Rapporten fra Uddannelses- og Forskningsstyrelsen kortlæger status for dansk deltagelse i innovationsinstrumenterne i EU’s forsknings- og innovationsprogram Horizon Europe. Rapporten undersøger om, der er et uforløst potentiale for øget dansk deltagelse og uudnyttede muligheder for danske virksomheder, startups og forskere i Horizon Europes innovationsinstrumenter. Rapporten udkommer efteråret 2024 på Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside.
Europa-Kommissionen har udgivet anbefalinger om brug af AI i forskning
Anbefalingerne henvender sig til forskere, forskningsinstitutioner, fonde og myndigheder og opstiller enkle og nyttige retningslinjer for brug af generativ kunstig intelligens (AI) i forskning. Udgangspunktet for anbefalingerne er fokusset på forskningsintegritet og de overordnede fordele og faldgruber for forskning, som AI rummer. AI-anbefalingerne er nu også indarbejdet i Horizon Europe-arbejdsprogrammerne.
Læs mere her: